Classic Trial Nederland heeft besloten om, vanaf dit jaar, iedereen te kunnen laten deelnemen aan het Klassement van CTN. Bij de meeste clubs konden de leden al meerijden met een Classic wedstrijd, maar men kon niet meedoen aan het CTN-Klassement. Ook het rijden met de erg afwijkende regels van de bepijling vonden veel rijders lastig. En dat is opgelost doordat wij nu ook het KNMV-systeem van uitzetten gaan hanteren. Verder geldt dat men enkel het inschrijfgeld voor de wedstrijd behoeft te betalen om aan het klassement mee te kunnen doen. En uiteraard een Basis Sportlicentie Trial van de KNMV.
Bij CTN rijden wij in klassieke secties en dat zijn non-stops om te sturen en te gassen. De motorbeheersing is belangrijk. Altijd een zeer goede techniek, om ook in de moderne trialtechniek mee te doen, maar de klassiekers blijven klassiek rijden omdat ze niet zo veel hebben met spring- en hoptechnieken.
En blijkbaar zijn er menig “moderne” rijders die mee willen doen bij de clubs waar wedstrijden onder klassieke omstandigheden verreden worden Dit zijn voor ons ”Liefhebbers”. Maar zij denken dat een moderne motor hier niet voor geschikt is. Maar dat is niet zo. Men heeft een moderne motor, omdat men niet de kundigheid heeft om te sleutelen aan klassieke motoren en Twin-Shocks, maar ook om met de moderne trials mee te kunnen doen.
En bij ons -CTN- gaat het om de lol van het stoeien met de motor en gezelligheid en niet wat voor motor men heeft. Daarom worden nu ook de “moderne” rijders met mono-shocks met verbrandings- of elektrische motoren -gezamenlijk- ingedeeld in een apart kleuren-klassement. Die klasse heet dan ook de “Liefhebber” klasse. Er zijn dus per kleur/spoor een Classic-, een Twin-Shock- en een Liefhebber klasse.
Maar LET WEL: Er komen geen aanpassingen voor ‘Moderne Motoren’. Het blijft klassiek trialrijden!.
Ons klassement -zoals dat bij CTN heet- is een ‘kampioenschap’ voor deelnemen. De lol van het rijden en deelnemen is belangrijker dan de punten. Maar elk jaar moeten wij ook bekers en aandenken verdelen, dus vandaar een klassement over de wedstrijden binnen een jaar.
Om de klassieke non-stops (of secties) goed te bewaken, is er na de naam ‘Classic Trial Nederland’ de toevoeging gemaakt: ‘enkel met klassieke regels in klassieke non-stops te rijden’.
Zo mag men NIET stilstaan, of hoppen, of spoorkruizen en zeker niet achter omzetten. Maar wel rijden en sturen en hindernissen tegenkomen. En dat verdeelt over 6 sporen.
Dit jaar zijn er 8 wedstrijden in Rotterdam, Sleen, Baarlo, Apeldoorn, Zelhem, Arnhem (2x) en Nunspeet. (Mogelijk 2x Nunspeet)